Anna tipsar

1. Les Liasons dagereuses - eller Farliga förbindelser det svenska namnet som jag önskar att jag aldrig hört men nu har jag det och ni med. Såhär står det på baksidan "Farliga förbindelser är berättelsen om markisinnans djävulska hämnd på en älskare som svikit henne. För att åstadkomma denna hämnd är hon tvungen att manipulera två unga människor till att bli hennes lydiga redskap. Det är den unga och oskuldsfulla Cécile och dennas renhjärtde tillbedjare Danceny. Utan några som helst samvetsbetäkligheter drar marksinnan in dem i det erotiska marionettspel som hon iscensätter och som är en del av henne infernaliska plan." 
Det är 480 sidor i brevform endast. Boken utgavs 1782. Läs den.

2. Thereres Raquin av Émelie Zola. Denna bok kommer ifrån 1867 och "Är en naturalistisk skildring av bland annat begär, passion, otrohet, mord, kärlek och hat" Massa massa massa ångest. Men klart läsvärd. Fascinerande språk. Dock översatt till svenska då som den fuskare som jag är

3. 

Kommentarer

Lämna ditt visdoms-ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Skriv något som bara jag får se

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0