passar på när jag har läsare

Jag representerar Sverige när jag är här, det är jag som ger mina lärare, mina vänner och min omgivning en bild av hur vår kultur ser ut, vad vi tänker, vilka vi är. Den bilden som jag strävar efter att ge är att jag kommer ifrån ett samhälle där alla är lika mycket värda, där vi tar hand om varandra och där vi är öppna och nyfika på andra kulturer.  Efter mina berättelser om hur skolan och samhällsstrukturen ser ut säger många till mig att Sverige verkar vara ett fantastiskt land att växa upp och leva i, och jag svarar alltid att ja, det är det. Jag är stolt över att vara från Sverige, det är där jag har blivit fostrad till att vara den frisinnade människa jag är idag. Därför blir jag så ledsen när hela min startsida på facebook plötsligt kryllar av ointelligenta och trångsynta inlägg från motståndsgrupper till böneutropet i Fittja. "Vi måste bevara Sverige svenskt" återfinns överallt, bland både stora och små.

(Hur många är medvetna om att BSS var en rasistisk kampanjorganisation med syfte att begränsa invandringen och återsända boende invandrare med hjälp av reklam som bestod av "undvik oskyddat samlag med negrer som bär dödligt AIDS. Allra helst; skända inte din ras", och hur många vet att det var de gamla BSSarna som grundade Sverigedemokraterna? Nu vet ni)

I alla fall, tillbaka till ämnet. Jag skäms över att vara från Sverige när jag ser en massa white trash (för den äldre generationen läsare; det är en starkt nedsättande benämning på ljushyade personer med låg bildningsnivå och en allmän smaklöshet) som skriver okultiverade inlägg om hotet mot en kultur som inte ens existerar. Jag säger som Jonas, en av ett fåtal klarsynta människor jag stötte på:
 
Svensk kultur? Vilken specifik kultur? De asatroende vikingarna? De kristna vikingarna? Den svenska kulturen som byggde på hövdingdömen? den svenska kulturen med en monarkisk regent? Erövrande Sverige under storhetstiden? Utvandrande Sverige till Amerika som sprider protesantismen? Tysta Sverige under världskrigen? Mångkulturella Sverige? 

Det finns ingen svensk kultur att bevara, okej. Det finns bara en massor av olika människor, traditioner och vanor, och det fantastiska vi kan skapa ifall vi lever i symbios. Nu ska jag låtsas att ni inte existerar era enfaldiga människor och fortsätta sprida budskapet att Sverige är ett land där man vill leva. Godnatt

Kommentarer

Lämna ditt visdoms-ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Skriv något som bara jag får se

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0