San Francisco

Okej, hur ska jag börja detta. Kanske med att jag har världens finaste familj(er) Förbered er på bildbomb förresten. 



Jag ska också flytta till San Francisco, så ni är förberedda på det menar jag. Åtminstone för en period i mitt liv. 


Det tar bara 1,5 timme att åka till SF, men vi gjorde ändå en massa stopp. Vägen mellan Santa Cruz och San Francisco måste vara världens vackraste. Den går längst kusten hela vägen, det är bara strand, berg, strand, berg och så hav och himmel hela tiden förstås. Det var fantastiskt väder och jag bara njöt över att vara jag. 


Så kom vi fram och började med att åka upp till Twin Peaks för att jag skulle få en bild av vart vi befann oss.


Sedan åkte vi till vår lägenhet och droppade av grejerna, gjorde oss iordning, och så gick vi till en svensk restaurang. Var lite skeptisk ibörjan och undrade vad det kunde betyda, men vi fick både köttbullar, potatismos och lingon, rådjursfilé med svensk potatisgratäng och massa annat jag kände igen! Vi delade på allt så alla fick smaka allt. Vi behöver inte skämmas för vårt land. Det allra bästa, jag drack årets första julmust!!


Jag och Zane var finklädda och gubbarna skrek efter oss. Har varit lite rädd för kidnappning hela helgen faktiskt. Ibland saknar jag svensk försiktighet. Tänkte skriva finsamhet sedan insåg jag att det varken är ett ord som finns på riktigt eller har med sammanhanget att göra. Jag tappar bort mitt språk!!


Vi såg The Nutcracker. Måste erkänna att det intressantaste var att titta på trikåerna med kikarsiktet, de utelämnade inga detaljer så att säga. Den borde nästan vara barnförbjuden! Det var förbjudet att ta foton under föreställningen, förmodligen efteråt också med tanke på herren i bakgrundens ansiktsuttryck, men såhär fint var det. 


Vi besökte MOMA (museum of modern art), och jag tyckte faktiskt inte alls om det mesta. Jag blir bara irriterad när någon har målat en röd fyrkant på en vit bakgrund och så får de flera miljoner och alla tycker att de är så kreativa. NEJ, du är inte kreativ jag kunde gjort det på 5 minuter. Jag antar helt enkelt att jag ogillar att titta på all konst som jag är kapabel att göra själv, vilket på riktigt innefattade en stor procent av det jag såg därinne, utan att överskatta mig själv. Sedan fanns det förstås coola, och framförallt provocerande grejer också, som jag älskade. Sålänge man ser att det ligger lite ansträngning bakom!


Jag tog det sista steget att bli en äkta amerikan genom att besöka starbucks för första gången. Det var.... sött. 


Vi skulle äta lunch och Zane frågade vad jag ville ha. Sushi på band svarade jag och gav mig inte tills vi hittat ett ställe. Jag har alldeles för många bilder därifrån, men jag var så glad!! Blev så exalted att jag plockade på mig en massa konstiga saker, men allt var gott, blev mycket mätt och belåten. Lägg förresten märke till min nya keps med världskartan på, jag har Göteborg i nacken!

Dagen fortsatte bland San Franciscos shoppinggator och avslutades på bio. Les Miserables. Mycket sevärd!

Så var det dags att besöka "Hippie Hill, San Francisco. Located at the base of Haight Street, just steps from the corner of Haight/Ashbury, Hippie Hill was the ceremonial gathering place for the birth of the hippie movement."

Alltså jag vet inte om ni kan förstå min lycka. Det var hippies ÖVERALLT. Fortfarande. Afffärerna var underbara, husen fantastiskt fina med målningar i regnbågens alla färger på. Ville stanna där föralltid. Jag köpte ett par Converse. Designen säljs endast i den affären i hela världen, och ALLA pengarna gick till att hjälpa familjer i området som har det svårt. Kommer sova med dem på. 


Sedan gick vi till Castro området och jag snodde faktiskt en bild för detta för mina var inte bra, där är i alla fall regnbågsflaggorna uppe året runt, det är precis lika vanligt med två män eller två kvinnor hand i hand som att de är av motsatt kön. Alltså det kändes så bra. Det var också kulturell mångfald med människor från världens alla hörn. Hela området lyste helt enkelt öppenhet och jag vet inte om jag inbillade mig eller ifall alla såg lite gladare ut än vanligt. 



Efter en lång dag på gatorna återvände vi hemåt och jag och Zane köpte förfriskningar. Jag äter sjögräs på bilden. Det var jättegott.  



Här är från imorse när vi äter en väldigt konstig frukost i Chinatown. 



Som avslutning har vi världens bästa spontana bild på Zane när hon spanat en galen tant som hade tre fåglar på axeln 


Kommentarer

Lämna ditt visdoms-ord här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Skriv något som bara jag får se

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0